top of page
Valdres Montessori

Smakfullt samarbeid

I en årrekke har sjetteklasse ved Valdres montessori og restaurant– og matfagslinjen på Valdres videregående skole hatt et smakfullt samarbeid. Et par ganger i året møtes elevene til uhøytidelig “kokkekamp”, hvor de yngste lærer av de eldste og godt samarbeid står i fokus.


– De glir godt sammen den gjengen her, sier Sven Berggren og ser utover kjøkkenet hvor det er en rekke kokker i full sving. Det er en tydelig god tone mellom elevene, og latteren sitter løst. Berggren er faglærer på restaurant-og matfag på Valdres videregående skole, og i dag har de besøk av elever på 6. trinn på Valdres Montessori. Planen for dagen er kokkekamp, og elevene på restaurant-og matfag veileder og lærer opp sjetteklassingene. Faglærer på Valdres Montessori, May Kristin Vikmark, titter innom en arbeidsstasjon hvor det tilberedes laks. – Det er gøy å se det gode samarbeidet, også lukter det veldig godt, smiler hun og noterer litt på et ark. Begge faglærerne følger med under arbeidet og vurderer hele prosessen fra start til slutt. – Det viktigste vi vurderer er samarbeid og kommunikasjon mellom elevene, men vi ser på andre ting som smak, dekking av bord og rydding i tillegg, forklarer Vikmark.


Annerledes skoledag

Helene Ringnes (12) synes det er gøy å lage mat på restaurantkjøkken, og jobber iherdig med en kyllingrett som snart skal serveres. – Det er fint å være her for jeg liker godt å lage mat, sier hun. På spørsmål om hun har lært mye trekker hun litt på svaret; – Litt, men jeg lærer mye matlaging hjemme også. Og etter elgjakta skal bestefar lære meg å lage pølser, smiler hun før hun fortsetter arbeidet. Da alle rettene var ferdiglaget, samlet gjengen seg til et solid festmåltid. Elevene rakk til og med å lage flere ulike desserter som kunne nytes, før montessorielevene dro tilbake til Ulnes.


Langvarig samarbeid

Samarbeidet mellom Valdres VGS og Montessori har pågått i en årrekke. – Elevene på montessori er her 1-2 ganger per år, og dette samarbeidet har vi har vi hatt i 8-10 år, forteller Berggren og utdyper: – Det er positivt for både de yngre og de eldre at de kan jobbe sammen et par dager i året. Samtidig er dette en fin mulighet for oss å vise frem både linjen og skolen vår; de yngre elevene får en smak på hva yrkesfag er. Andre skoler og klasser som ønsker et lignende opplegg, er veldig velkommen til oss, avslutter Berggren.




37 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle

Comments


bottom of page