I en årrekke har sjetteklasse ved Valdres montessori og restaurant– og matfagslinjen på Valdres videregående skole hatt et smakfullt samarbeid. Et par ganger i året møtes elevene til uhøytidelig “kokkekamp”, hvor de yngste lærer av de eldste og godt samarbeid står i fokus.
– De glir godt sammen den gjengen her, sier Sven Berggren og ser utover kjøkkenet hvor det er en rekke kokker i full sving. Det er en tydelig god tone mellom elevene, og latteren sitter løst. Berggren er faglærer på restaurant-og matfag på Valdres videregående skole, og i dag har de besøk av elever på 6. trinn på Valdres Montessori. Planen for dagen er kokkekamp, og elevene på restaurant-og matfag veileder og lærer opp sjetteklassingene. Faglærer på Valdres Montessori, May Kristin Vikmark, titter innom en arbeidsstasjon hvor det tilberedes laks. – Det er gøy å se det gode samarbeidet, også lukter det veldig godt, smiler hun og noterer litt på et ark. Begge faglærerne følger med under arbeidet og vurderer hele prosessen fra start til slutt. – Det viktigste vi vurderer er samarbeid og kommunikasjon mellom elevene, men vi ser på andre ting som smak, dekking av bord og rydding i tillegg, forklarer Vikmark.
Annerledes skoledag
Helene Ringnes (12) synes det er gøy å lage mat på restaurantkjøkken, og jobber iherdig med en kyllingrett som snart skal serveres. – Det er fint å være her for jeg liker godt å lage mat, sier hun. På spørsmål om hun har lært mye trekker hun litt på svaret; – Litt, men jeg lærer mye matlaging hjemme også. Og etter elgjakta skal bestefar lære meg å lage pølser, smiler hun før hun fortsetter arbeidet. Da alle rettene var ferdiglaget, samlet gjengen seg til et solid festmåltid. Elevene rakk til og med å lage flere ulike desserter som kunne nytes, før montessorielevene dro tilbake til Ulnes.
Langvarig samarbeid
Samarbeidet mellom Valdres VGS og Montessori har pågått i en årrekke. – Elevene på montessori er her 1-2 ganger per år, og dette samarbeidet har vi har vi hatt i 8-10 år, forteller Berggren og utdyper: – Det er positivt for både de yngre og de eldre at de kan jobbe sammen et par dager i året. Samtidig er dette en fin mulighet for oss å vise frem både linjen og skolen vår; de yngre elevene får en smak på hva yrkesfag er. Andre skoler og klasser som ønsker et lignende opplegg, er veldig velkommen til oss, avslutter Berggren.
Comments